מודל אדפטיבי לניהול פרויקטים

מודל אדפטיבי לניהול פרויקטים (או בלעז Adaptive Project Framework) מבוסס על יכולת השתלבות בסביבה קיימת. המילה ‘אדפטיביות’ משמעה הסתגלות, וכאשר המילה מושאלת לתחום ניהול הפרויקטים בתחום התוכנה או בתחומים אחרים, הכוונה לפיתוח פרויקט בצורה גמישה בהתאם לדרישות משתנות מצד השוק והלקוח, או להצלחת חלקים קודמים שמומשו בפרויקט. נרחיב מעט על ההבדלים בין שיטות הניהול האדפטיביות לאלו המסורתיות.

מעבר לרצף משימות מוכתבות מראש

כאשר מתכננים פרויקט מראש, נהוג לחלקו למודולים שונים, ולהתחיל לממש כל חלק בנפרד. במודל אדפטיבי המשימות המתוכננות מראש אינן מוחלטות ועשויות להשתנות במהלך הפרוייקט. במקום לקבוע רצף שבו כל חלק בפרויקט תלוי בקודמו, הפרויקט מתפתח בצורה דינמית, ומודולים מתוכננים עשויים להשתנות כליל או להתבטל במהלך הפרויקט. הפרויקט דורש ניהול יצירתי ופתיחות הן מצד הצוות המפתח והן מצד גורמי הניהול וקשרי הלקוחות.

מטרת הפרויקט

בעוד בשיטות ניהול פרויקטים מסורתיות מטרת הפרויקט היא לסיימו בזמן, תוך עמידה בתקציב קבוע מראש בהתאם לאפיון מדויק, בפרויקט אדפטיבי מטרת הפרוייקט היא להשיג מטרות עסקיות, לרוב במספר קריטריונים. הפרויקט מתוכנן מראש תוך אפשרות לשינויים עתידיים, העשויים להשפיע לכיוון זה או אחר גם על המשאבים שידרשו לביצועו.

יתרונות ניהול פרויקט אדפטיבי

למודל האדפטיבי מספר יתרונות עיקריים. במרבית המקרים ניהולו עשוי להיות אפקטיבי יותר, משום שהמשאבים מוקדשים לביצוע המשימות שייכללו במוצר הסופי – המותאם לדרישות השוק העדכניות. בנוסף, בניה של פרויקט במודל אדפטיבי מאפשרת מענה מהיר ואפקטיבי לדרישות משתנות של לקוחות, בהתאם לתנאי השוק המשתנים. מעבר לכך, ביצוע פרויקט בשיטה אדפטיבית מאפשר שימוש בטכנולוגיות חדשניות, כאשר בתחום התוכנה מדובר לעתים בשילוב ממשקים ומודולים שנכתבו במחלקות או בחברות אחרות, בתקופת הזמן שלאחר תכנון הפרויקט המקורי.

לסיכום, מודל אדפטיבי לניהול פרויקטים, המשמש לעתים כחלק מפרוייקטי אג’יל, מאפשר בניה אפקטיבית ונכונה של פתרונות המותאמים אישית ללקוח. מפתחים רבים מדווחים על סיפוק רב יותר מעבודה בפיתוח אדפטיבי, המאשר הצעת פתרונות יצירתיים בזמן אמת, כמו גם התפתחות אישית באימוץ טכנולוגיות חדשות המותאמות יותר לאופי הפרויקט – גם אם לא היו חלק מהטכנולוגיות המקוריות בשלב התכנון המוקדם.

 


 

Privacy Preference Center

Necessary

This site uses cookies. By continuing to browse the site you agree to our use of cookies and Privacy Policy

Advertising

Analytics

Other