מתודולוגיית XP לניהול פרויקט פיתוח תוכנה

מתודולוגיית XP (ראשי התיבות של Extreme Programming, או תכנות אקסטרים) שמשנה את עקרונות הפיתוח המסורתי כאשר תרחישי הבדיקות נכתבים לפני כתיבת המוצר הסופי. היא מחלקת את כלל המשימות הנדרשות לפיתוח התוכנה לפעולות פונקציונליות פשוטות (או דרישות) המובעות באמצעות “סיפור” או בתרגום המילולי מאנגלית – מקרה בוחן.

מדוע הפיתוח מכונה תכנות אקסטרים?

בפיתוח XP הפיתוח עצמו מתחלק לחלקים כה קטנים, שמתכנת או צוות קטן של זוג מתכנתים נדרש לבנות את הפתרון במספר ימים מצומם (לרוב, שלושה ימים לכל היותר). לאחר שנבנו המשימות השונות חלקי הפרויקט נבנים יחד לכדי תוצר שלם. התכנות בזוג מתבצע לעיתים כאשר מתכנת אחד יושב ליד המקלדת ומתכנת, ומשנהו בוחן האם קיימות בעיות בקוד, לומד אותו ומציע אפשרויות שיפור. המתכנתים מתחלפים ביניהם, וכן כל מתכנת עובד עם פרטנר אחד ולומד או מלמד את הקוד מולו.

למי מתאים פיתוח XP?

ניהול פיתוח בשיטת XP מתאים לעבודה מול לקוח פנימי או חיצוני הפתוח לאפיון שאינו סטנדרטי, ומבוסס על סיפור או על מקרים שהמתכנתים מפתחים. הפיתוח בשיטה זו מהיר יותר פעמים רבות, משום שכלל הצוות המתחלק לזוגות עובד במקביל על פיתוח מספר מודולים. עם זאת, בשל אופיו ה”אקסטרימי” של הפיתוח בשיטה זו, מוגבלות השעות המומלצות במהלך שבוע העבודה ל-45 שעות בלבד. הדבר מתאים לשבוע העבודה המקובל בארה”ב בתחום התכנות, אך פחות לאזורים אחרים שבהם מתכנתים עובדים לעתים 55 שעות ויותר בשבוע.

יתרונות פיתוח XP

פיתוח בשיטת XP הוא פיתוח מהיר יותר במקרים רבים, המאפשר לעבוד בצמוד לדרישות הלקוח. בשיטה זו ניתן לחלק גם פרויקט מורכב, שאפיונו היה אורך זמן רב, ופיתוח בשיטה המסורתית היה מאריך את זמן הפיתוח. יתרון נוסף לפיתוח בשיטה זו הוא העובדה שהמפתחים העובדים על הקוד במקביל, שותפים לכל חלקי הפרויקט ומכירים את הקוד על בוריו – יתרון המסייע בפיתוח עתידי ובהוספת פונקציונליות נוספת למערכת בשלבי תחזוקה מאוחרים.

לסיכום, פיתוח אקסטרים, שהומצא בסוף המאה העשרים, מאפשר פיתוח גמיש ומהיר בדומה לשיטות ניהול פרויקטים שונות בפיתוח גמיש (או אג’יל), וכולל יתרונות רבים הן מבחינת הצוות המפתח בצורה דינמית ופחות סטנדרטית (לרבות האתגרים הכרוכים בכך) והן מבחינת הלקוח, שהוא שותף מלא בתהליך לאורך כל הפרויקט.

 

Privacy Preference Center

Necessary

This site uses cookies. By continuing to browse the site you agree to our use of cookies and Privacy Policy

Advertising

Analytics

Other