ניהול פרויקטים ע”פ תורת האילוצים באמצעות שיטת השרשרת הקריטית

ניהול פרויקטים באמצעות שיטת השרשרת הקריטית (או בלעז Critical Chain Project Management) מתבססת על הבנת האילוצים השונים בכל מערכת ועל מיקוד שלהם בתהליך ניהול הפרויקט. אילוצים יכולים להיות מגבלה במשאבים, רצף פעולות שונות שיש לבצע על מנת לסיים את הפרויקט או אילוצים נוספים הנובעים מגורמים חיצוניים ופנימיים בארגון במהלך העבודה על הפרויקט.

מהי תורת האילוצים?

תורת האילוצים מסייעת למצוא את הגורמים לעיכוב בביצוע פעולות שונות במהלך עבודה על פרויקט מסוים, או במהלך תפעול כללי של מפעל יצרני. לאחר שנמצא “צוואר הבקבוק” או מספר גורמים המהווים מעצור בפעולה התקינה, מבוצעות פעולות שונות על מנת למקסם את יכולת התפעול של אותו אילוץ, לרבות הגדלת המשאבים או תפעול יעיל יותר במסגרת אותו אילוץ.

מהי השרשרת הקריטית?

לעתים יש אפשרות לבצע מספר פעולות בחפיפה, ואז הבעיה העיקרית בניהול הפרויקט היא הקצאת המשאבים. לעומת זאת, בחלקים אחרים בפרויקט ישנו רצף של פעולות שבו פעולה אחת אינה יכולה להתבצע עד שפעולה אחר התבצעה במלואה. כאשר מנהל הפרויקט מאתר את רצף הפעולות הארוך ביותר שאינו יכול להתבצע במקביל, רצף זה מכונה “השרשרת הקריטית”.

כיצד ניתן לייעל את העבודה על הפרויקט לאחר איתור השרשרת הקריטית?

כאשר מאותר הנתיב הקריטי, הוא נמצא בדרך כלל בראש סדר העדיפויות של מנהלי הפרויקט. לעתים לא מדובר ברצף פעולות פיזי, אלא דווקא בזמינות של משאבים: במהלך ביצוע הפרוייקט מרבית המשאבים מוקדשים לביצוע השרשרת הקריטית – דבר המקצר את זמן ביצוע הפרוייקט או הפעולות הנדרשות לסיומו.

מה עומד בבסיסה של תאוריה זו?

תורת האילוצים החלה בניסיון לבנות תוכנית ניהול פרויקטים שתתאים לעידן הנוכחי, שבו היצרנים כבר אינם הכוח הבולט בשוק – ואילוצים כמו עמידה בזמנים (כחלק מהניסיון לשמר יתרון תחרותי) וכן הקשר עם הלקוח מהווים גורם משמעותי. התורה היא פרי המצאה כחול-לבן של פיזיקאי ישראלי בשם אליהו גולדרט בניסיון לקחת שיטות הנהוגות בתחומי מדעים שונים וליישמן בתחום הניהול.

חשוב לציין כי מבנה זה בניהול סייע בפועל – הרבה מעבר לגבול התאוריה – לחזות ביקושים ו”צווארי בקבוק” שעלולים למנוע אספקה בזמן של מוצרים. המבנה יושם בשנים האחרונות בשלל תחומים, לרבות אספקת ייצור בשוק הקמעונאי, עולם השיווק והמכירות וכן ניהול פרויקטים.

תוכלו לקרוא עוד על תורת האילוצים כאן

Privacy Preference Center

Necessary

This site uses cookies. By continuing to browse the site you agree to our use of cookies and Privacy Policy

Advertising

Analytics

Other