לנהל פרויקט בפיתוח תוכנה ?

תחום ניהול פרויקטים שם דגש רב על יצירת ערך עסקי תוך התבססות על תחזיות ויעילות, לעומתו תחום פיתוח תוכנה הוא תחום של ניסוי וטעייה, שכרוך בתרגול ,בלמידה ובפיתוח דברים שלא עובדים על מנת לגלות את הדברים שעובדים.

במאמר זה אעסוק בשימוש בכלים מעולם ניהול הפרויקטים לעבודת פיתוח התוכנה. האם כלים אלו יעילים או מעכבים עבור צוותי פיתוח התוכנה?

תחום ניהול פרויקטים מתאפיין במיקוד רב על אומדנים, זמנים, ניהול משימות תוך התעלמות מדברים חשובים כמו : יצירת ערך, שביעות רצון של המשתמשים, למידה ודינמיקה קבוצתית, מיפוי פערי ידע, ניתוח תובנות עסקיות וחדשנות.

לכן פעמים רבות כשמנסים להכניס תהליך של פיתוח תוכנה לתבנית של ניהול פרויקטים, עשויים בדרך להרוג את המוצר. ההתמקדות בניהול עצמו, בעלויות ובעמידה בלוחות הזמנים הופכים למוקד תשומת הלב ולא מאפשרים את תהליך ההתקדמות שכולל בתוכו למידה וטעייה.

כל תהליך של פיתוח התוכנה דורש סיכונים, ניסויים ולמידה ולכן אינו יכול להתנהל תוך חיזוי ואומדנים של לוחות זמנים. הלמידה הינו תהליך לא לינארי שכולל נסיגות וכישלונות כמו גם התקדמות והצלחות , לכן לא ניתן לחזות זמנים.

כמנהל פרויקט אתה שם דגש על יעילות, אופטימיזציה ,מזעור העלויות ועמידה בלוחות זמנים. מנהל פרויקטים טוב יודע לנקות את הדרך קדימה, הוא דואג ולוקח אחריות על הצוות שלו, מוודא שהחזון והראייה העסקית משותפת ומובנת לכל חברי הצוות ובעיקר לא מלחיץ ובודק כל רגע דו”ח סטטוס.

בצוות שפועל בשיטת קנבן (Kanban), לא קיים פרויקט, העבודה המשמעותית מתקיימת ברצף וקיימת פונקציה שמתעדפת ושומרת את האצבע על הדופק כדי לעמוד בדרישות הלקוחות. בצוות מסוג זה לא מתבזבז זמן על תכנונים ארוכי טווח, גאנטים ותרשימי עבודה תוך ניסיון לחזות תוצאות. הבעיה אינה בכלים אגב, אלא בניסיון לחזות באמצעותם נתונים ותוצאות.

הלקוח בסופו של דבר רוכש מוצר ולא פרויקט ולכן הדגש צריך להיות על המוצר והערך שהוא מעניק ללקוח. על מנת להוציא מוצר משמעותי ללקוח, הצוות צריך להיות ממוקד בלמידה, הסתכלות לטווח הארוך, יצירת קשר והכרות עם לקוחות, מעורבות במצב המכירות, למידה וריענון, בניית קשרים עסקיים ומיקוד על מתן ערך עסקי נוסף למוצר.

שינוי מתרבות ארגונית מבוססת פרויקט לתרבות ארגונית מבוססת מוצר אינה קלה עבור הארגון, אך בטווח הארוך משתלמת הן ברמת התוצרים והן בהקטנת העלויות. חדשנות ולמידה אינם עולים בקנה אחד עם יכולת החיזוי זמנים מדויקת, לכן בתחום פיתוח התוכנה כלים רבים שמטרתם לחזות ולייעל עשויים להזיק ולא להועיל.

Privacy Preference Center

Necessary

This site uses cookies. By continuing to browse the site you agree to our use of cookies and Privacy Policy

Advertising

Analytics

Other